RF w SAP EWM – wstępna konfiguracja.
Aby zapewnić wysoką wydajność procesów magazynowych oraz szybkie wprowadzanie danych do systemu firmy stosują różnego rodzaju mobilne urządzenia skanerowe. SAP EWM (Extended Warehouse Management) dostarcza kompleksowe środowisko RF (/SCWM/RFUI), które może być w bardzo szybki, prosty i przejrzysty sposób konfigurowane według potrzeb klienta. EWM daje możliwość ekspresowego dostosowania menu, klawiszy funkcyjnych oraz kroków wykonywanych w obrębie transakcji logicznych w RF. Przekonajmy się jak to wygląda od strony praktycznej.
Środowisko RF wspiera interfejsy graficzne, znakowe a także te oparte na przeglądarce internetowej. Wystarczy tylko posiadać nazwę użytkownika i hasło do SAP GUI i można bardzo szybko przejść do transakcji /SCWM/RFUI, bez konieczności posiadania żadnego urządzenia skanującego. To jest bardzo przydatna opcja w przypadku chociażby inwentaryzacji, do której często brakuje urządzeń. Wystarczy laptop, telefon czy tablet (również z ekranem dotykowym) lub jakiekolwiek urządzenie na którym uruchomimy SAP GUI i jesteśmy gotowi do obsługi procesów magazynowych. Nie chcemy używać SAP GUI? To w niczym nie przeszkadza, ponieważ dzięki interfejsowi ITS-mobile jesteśmy w stanie zintegrować nasze SAP-owe środowisko RF z przeglądarką internetową a nawet z urządzeniami typu Pick by Voice (które wprowadzają informacje do SAP za pomocą komend głosowych wypowiadanych przez użytkownika).
Aby móc pracować w środowisku RF użytkownik musi posiadać login i hasło do SAP oraz musi być dla niego opracowany rekord w transakcji /SCWM/USER.
Spis treści
1. Opracowywanie danych użytkownika dla środowiska RF
A więc przechodzimy do transakcji /SCWM/USER:

Tworząc rekord użytkownika RF musimy wprowadzić ID użytkownika SAP oraz pozostałe dane, tj.:
- Rodzaj wprowadzanych danych – tutaj mamy do wyboru możliwość wyświetlania danych na ekranie i ich wprowadzania za pomocą klawiatury lub skanera, lub użycie opcja rozpoznawania mowy czyli wprowadzanie głosowe (Pick by Voice). Oczywiście możemy opracować kilka rekordów dla jednego użytkownika, jeśli zaistniałaby potrzeba pracy na kilku rodzajach urządzeń.
- Profil personalizacji – to funkcjonalność służąca do przeprowadzania zmian w standardzie dostarczonym przez SAP. Profil ten daje użytkownikom możliwość pracy z różnymi wyglądami menu oraz obsługiwanymi procesami w zależności od zasobu, na którym aktualnie pracują. Profil ten przypisuje się do zasobu na którym pracuje użytkownik.
- Numer magazynu – to nie wymaga wyjaśnień
- Zasób domyślny – można przypisać zasób domyślny, który będzie proponowany użytkownikowi podczas logowania do transakcji /SCWM/RFUI.
- Autologowanie: Określa czy podczas logowania do RFUI użytkownik będzie automatycznie logowany na zdefiniowany zasób, dzięki czemu pomijamy całkowicie okno wyboru zasobu w RFUI.
Należy mieć na uwadze że przy opcji automatycznego logowania użytkownik traci możliwość pracy na kilku zasobach, ponieważ podczas każdej próby zalogowania będzie automatycznie pomijany poniższy ekran. Tak więc auto-logowanie ma sens tylko gdy dany użytkownik zawsze używa tego samego zasobu.

2. Tworzenie zasobu
Tworzenie zasobu dokonuje się w transakcji /SCWM/RSRC. Każdy zasób należy do odpowiedniej grupy zasobów (resource group) oraz typu zasobu (resource type), to są obowiązkowe dane jakie musimy zdefiniować podczas jego tworzenia.

Co dokładnie oznaczają wyżej wymienione kolumny i się gdzie się dokonuje ich definicji? O tym w kolejnych podsekcjach.
2.1 Typ zasobu
Typ zasobu tworzony jest w przewodniku konfiguracji SPRO (ścieżka: Extended Warehouse Management->Cross-Process Settings->Resource Management->Define Resource Types). W tym działaniu IMG określamy nazwę i opis oraz definiujemy następujące parametry:
- Domyślna prędkość zasobu – wartości wprowadzone tutaj mają wpływ na Najpóźniejszy Termin Rozpoczęcia zlecenia magazynowego (Latest Start Date). .
- Prędkość zasobu w kierunku „Z”
- Jednostki miary dla prędkości zasobu
- Sposób zarządzania pozycją – określa, sposób w jaki zasób skanuje HU. Umożliwia to skanowanie numeru pozycji zamiast całego numeru HU (czasami numer kreskowe mogę być trudno dostępne). Można również zdefiniować czy pozycje będą przypisywane do HU ręcznie czy automatycznie.
- Typ układu – to funkcja obsługiwana przez aplikację Pick by Cart (wymaga uprzedniego zdefiniowana układu z ilością poziomów i rzędów).
Więcej na temat typów zasobów można znaleźć na portalu SAP help: tutaj.

Dodatkowo definiujemy przypisanie grup typów HU oraz typów dostępów do miejsc składowania. Powala to na zdefiniowanie w jakich grupach miejsc składowania może poruszać się dany typ zasobu, lub jakimi rodzajami HU zasób może operować.
2.2 Grupa zasobów
Grupa zasobów jest elementem danych podstawowych definiowanym w transakcji /SCWM/RGRP.

Grupa zasobów służy do łączenia zasobów w grupy, dla których następnie definiuje się sekwencje dozwolonych kolejek (transakcja /SCWM/QSEQ).

Na przykładzie wyżej widzimy, że każdy zasób przypisany do grupy zasobów KX01 będzie wykonywał zlecenia magazynowe przypisane do kolejki MON-KX1-PR i dopiero jak wszystkie zlecenia w tej kolejce zostaną potwierdzone, system zaproponuje zlecenia magazynowe z kolejką MON-KX1 itd. Logika ta będzie obowiązywać dla użytkownika pracującego w trybie sterowanym przez system w środowisku RF (system-guided).
2.3 Standardowe urządzenie końcowe (presentation device)
Opracowanie urządzeń końcowych (presentation device) wykonuje się w transakcji /SCWM/PRDVC. W transakcji ustala się:
- domyślny profil wyświetlania (profil definiujący długości i ilości przycisków, orientację poziomą lub pionową, sposób wyświetlania komunikatów błędów, itd. Mówiąc prościej ma on wpływ na szatę graficzną widoczną przez użytkowników).
- rodzaj wprowadzania danych (ogólne wprowadzanie danych poprzez skanowanie, lub rozpoznawanie mowy dla urządzeń pick-by-voice)
- używanie informacji dźwiękowych (używane tylko przez urządzenia pracujące z ITSmobile)
- Ponowne ustalanie wszystkich (ta opcja umożliwia użycie przycisku F6 (clear) do wyczyszczenia wszystkich pól na ekranie RFUI)
- wyświetlanie pola do wprowadzania skrótów i kodów wyjątków (bez zaznaczenia tej opcji pole do kodów wyjątków będzie widoczne tylko gdy został zdefiniowany profil kodów funkcyjnych w konfiguracji).

Po opracowaniu powyższych danych użytkownik może logować do środowiska RF za pośrednictwem transakcji RFUI.
3. Logowanie do środowiska RF
Po zalogowaniu do transakcji /SCWM/RFUI system wyświetla okno, w którym należy wprowadzić numer magazynu, zasób oraz standardowe urządzenie końcowe.

Numer magazynu nie jest wypełniany na podstawie ID parametru /SCWM/LGN ustalanego w transakcji SU3, tylko z pola „numer magazynu” ustawionego w transakcji /SCWM/USER (numer zasobu również).

Gdybyśmy nie zdefiniowali domyślnego zasobu w /SCWM/USER użytkownik musiałby wprowadzać (skanować) nazwę zasobu przy każdym logowaniu do środowiska RF.
Po wprowadzeniu zasobu oraz numeru magazynu użytkownik gotowy jest do pracy.
4. Obsługa procesów w /SCWM/RFUI
Jako pierwsze menu powinna ukazać się lista z transakcjami logicznymi. Ekran menu wygląda w jak niżej:

W sekcji 1 widoczne są przyciski wywołujące transakcje logiczne. Pole widoczne w sekcji 2 umożliwia wprowadzania skrótów prowadzących do transakcji logicznych (jeśli użytkownik nie może lub nie chce klikać w przyciski). Np. w celu wywołania menu „wewnętrzne procesy” użytkownik może wprowadzić „05” w tym polu. Sekcję 3 stanowią przyciski funkcjonalne (poniżej znajdziecie listę standardowych przycisków funkcjonalnych).
Podczas przetwarzania transakcji (np. wydanie) użytkownik wprowadza informacje do pól (4 – na zdjęciu wyżej), które wymagają walidacji (na podstawie konfiguracji w SPRO). W polu z numerem 5 użytkownik ma możliwość wprowadzanie kodu wyjątku podczas potwierdzania zadania magazynowego.
Lista standardowych procesów obsługiwanych w środowisku RF:
- Pobieranie
- Umieszczenie
- Załadunek
- Rozładunek
- Dekonsolidacja
- Pakowanie
- Inwentaryzacja
- Uzupełnienie stałych miejsc składowania
4.1 Lista klawiszy funkcyjnych
Lista klawiszy funkcyjnych dostarczone w standardzie przez SAP:
Funkcja | Klawisz funkc. | Skrót | Opis |
More | F5 | 5 | Wyświetla następne przyciski w kolejności (w przypadku gdy na ekranie jest więcej niż cztery przyciski i brakuje miejsca na ich wyświetlenie) |
Clear | F6 | 6 | Czyści wybrane pole lub wszystkie pola na ekranie. Czyszczenie wszystkich pól możliwe jest pod dwukliku (jeśli w transakcji /SCWM/PRDVC zaznaczone jest pole „PonUstWsz”. |
Back | F7 | 7 | Powrót do poprzedniego ekranu/kroku. |
List | F8 | 8 | Wyświetla listę z możliwymi wartościami do wprowadzenia w wybranym polu. |
Full Message | F9 | 9 | Wyświetla pełną treść komunikatu w osobnym oknie. |
Jeśli chcielibyśmy użyć innych klawiszy do wykonywania funkcji np. powrotu czy entera musielibyśmy skorzystać z przewodnika konfiguracji SPRO: Rozszerzona Gospodarka magazynowa->Mobilne wprowadzanie danych->Przypisanie klawiszy funkcyjnych do funkcji standardowych. Z tego poziomu SAP daje możliwość zamiany standardowych przycisków w całym środowisku RF.

5. Podsumowanie
Podsumowując wprowadzenie do tematyki RF: wiemy już, że dzięki intuicyjnemu dostępowi do transakcji RF system umożliwia realizację procesów magazynowych na różnorodnych urządzeniach. SAP daje możliwość dopasowania kolejności ekranów, przycisków funkcyjnych oraz implementacje wiele innych usprawnień na potrzeby każdego procesu lub zasobu w magazynie. W kolejnych wpisach przyjrzymy się konfiguracji profilu wyświetlania oraz zaprojektujemy swoje własne menu. Dziękuje za czytanie i do następnego razu! 😉