SAP dla początkujących – jak używać MD04?
Bardzo częstym tematem pytań wśród pracowników firmy produkcyjnej jest dostępność komponentów do zleceń produkcyjnych, stopień realizacji zamówień, rezerwacji itp. Może to niektórych zdziwić, ale takie zagwozdki mogą okazać się zmorą codziennej pracy. W niektórych przypadkach, takie tematy mogą stanowić 70% wiadomości wysyłanych pocztą e-mail pomiędzy pracownikami różnych działów: planowanie produkcji, dział sprzedaży, dział zaopatrzenia/zakupów, magazyn, dział przyjęć i wydań itd. Tego typu „spam” powoduje istny szum informacji a przede wszystkim spadek wydajności pracy ludzi, którzy to piszą lub czytają. Być może odbierzecie to jako czystą przesadę, ale naprawdę osobiście codziennie tego doświadczam. Pytania typu: kiedy to zostanie wyprodukowane? Dlaczego to nie przyjechało? Czy macie to na magazynie? Czy przyjmiecie zwrot na magazyn? Czy to rotuje? Kto jest dostawcą materiału? Czy jest ustawiony zapas bezpieczeństwa? Czy jest już stworzone zamówienie? Pytań mnóstwo, ale jest na to sposób. Nie, nie! Nie chodzi tutaj o filtr antyspamowy 🙂 Chodzi po prostu o jedno spojrzenie w cudo jakie SAP dostarczył nam w standardzie – mianowicie, transakcję MD04. Ot i cała filozofia!
Jednakże, gdy odsyłam kogokolwiek do tej transakcji, to słyszę odpowiedzi typu: „u mnie tego nie widać”, „ja nie mam takich opcji, jak ty”… zawsze jest jakieś „ale”. W związku z tym wpis ten kieruje do ludzi, którzy nie wierzą w moc tej transakcji, lub którzy do końca jej nie rozumieją, lub po prostu jej nie ufają. Przyznam szczerze, że sam jej jeszcze w pełni nie rozumiem, codziennie odkrywam coś nowego. Nic w tym dziwnego dlatego, że umiejętność interpretacji danych wymaga dosyć dobrej znajomości SAP oraz doświadczenia. Miejmy nadzieję, że w tej małej pigułce o MD04 każdy znajdzie coś dla siebie.
Wskazówka! Z racji tego, iż wpis może wydawać się zbyt długi, poniżej zamieściłem spis treści. Po kliknięciu w odpowiednie łącze zostaniesz przekierowany do wybranej części poradnika.
A więc zaczynamy!
- Filtrowanie transakcji
- Opis elementów MRP
- Czy materiał rotuje? Wartości zużycia
- Ile tego mamy na magazynie? Czyli wyświetlanie stanów zapasów
- Kto jest dostawcą materiału?
- Dlaczego to nie przyjechało? Wyjątki MRP
- Lista kodów wyjątków MRP
- Edycja i wyświetlanie dokumentów
- Do jakiego zlecenia materiał został zamówiony? Czyli wyświetlanie źródła zapotrzebowań
- Wyświetlanie/zmiana danych podstawowych materiału
- Personalizacja transakcji
- Rozszerzenia (dodatki) dla MRP oraz transakcji MD04
Spis treści
1. Filtracja
A więc, po przejściu do transakcji MD04, (jak już zapewne wiesz) wyświetli Ci się ekran, w którym wprowadzasz numer materiału, obszar MRP i zakład. Niekiedy wyświetlany wynik jest trudny do odczytania z powodu bardzo dużej ilości elementów MRP. Jeśli natomiast użyjesz filtra możesz zredukować ilość wyświetlanych rekordów tylko do tych, które cię interesują. Przykładowo możesz ustawić tryb wyświetlania w taki sposób, aby system pokazał tylko linie dla przyjęć materiałów.
Oczywiście po przejściu w głąb transakcji, filtr ten możesz wyłączyć lub włączyć w każdym momencie.
2. Opis elementów MRP
Mimo, że filtracja może okazać się przydatna, to nie rozwiąże ona problemu braku znajomości elementów MRP. Dla mnie przez długi czas stanowiło to nie lada problem. A szczególnie gdy lista elementów dla wyświetlanego materiału była długa. Wtedy tym bardziej stawała się nieczytelna. Dlatego, teraz poświęćmy troszkę czasu na przypomnienie/zapoznanie się z elementami MRP, występującymi w transakcji MD04:
Pełna nazwa EN | Skrót EN | Pełna nazwa PL | Skrót PL | Opis |
Plant stock | Stock | Zapasy magazynowe | Zapas | Zapas dostępny na zakładzie |
Safety stock | SafeSt | Zapas bezpieczeństwa | ZapBez | Ustalona ilość zapasów przechowywana na składzie w celu zapewnienia zabezpieczenia przed sytuacją, w której następuje niedobór. Ilość tego zapasu powinna być ustalona na poziomie pozwalającym zapewnić zaspokojenie popytu w czasie pomiędzy złożeniem zamówienia a dostawą. Zapasy bezpieczeństwa nie są wykorzystywane w produkcji. |
Storage location stock | SLocSt | Zapasy składu | ZapMag | Określona w czasie ilość materiału w składzie, zróżnicowana w zależności od rodzaju zapasów |
Individual customer stock | CustSt | Zapas zlecenia klienta | ZapKl | Ilość materiału, która jest przechowywana w magazynie i wymagana do zlecenia sprzedaży. Zapasy zlecenia sprzedaży są zarezerwowane do zlecenia sprzedaży. Komponenty można wykorzystywać tylko do produkcji materiału zamówionego przez klienta, dostarczyć do klienta można tylko materiał wyprodukowany w referencji do zlecenia klienta. |
Consignment stock for customer (availability check) | CCsgmt | Zapas konsygnacyjny dla klienta (kontrola dostępności) | KonsKl | Zapasy udostępnione klientowi, które są przechowywane w siedzibie klienta, ale pozostają własnością podmiotu dostarczającego, aż do momentu sprzedania ich przez klienta lub do momentu przeniesienia ich na własny zapas klienta. |
Project stock | ProjSt | Zlecenie projektowe | ZlecPr | Ilość materiału przechowywanego w magazynie do wykonania projektu. Zapas projektu jest trwale przypisany do elementu PSP (planu stukturalnego projektu). Komponenty można wydać tylko dla elementu WBS. |
Stock with subcontractor | SubcSt | Zapasy dostarczone do podwykonwacy | Zampod | Zapasy udostępniane sprzedawcy (podwykonawcy) i przechowywane w siedzibie dostawcy, ale pozostające własnością przedsiębiorstwa. Może być wykorzystywany tylko do prac podwykonawczych na podstawie zamówień podwykonawczych. |
Batch stock | BtchSt | Zapas partii | ZamPar | Ilość materiału lub substancji, które mają mieć jednolitą jakość i charakter i są wytwarzane zgodnie z wymaganiami w jednym zleceniu produkcyjnym podczas tego samego cyklu w tych samych warunkach produkcji (partia). Wielkość partii może być określona przez ustaloną ilość lub przez materiał, który został wyprodukowany w określonym przedziale czasu. |
Batch/storage location stock | BtSLoc | Partia/zapasy magazynowe | SkłPar | |
Inspection lot for quality management | QM-lot | Partia kontrolna dla zarządzania jakością | PartQM | QM – zgłoszenie do zakładu o przeprowadzenie kontroli jakości dla określonej ilości materiału. |
Planned order | PldOrd | Zlecenie planowane | ZlPlan | Zgłoszenie utworzone w trakcie planowania MRP dla zakładu, w celu uruchomienia zaopatrzenia zakładu w materiał dla określonej ilości na konkretną datę, oraz zapotrzebowanie dla zakładu na zwolnienie zlecenia produkcyjnego dla produktu, w określonej ilości i czasie. |
Simulation order | PldOrd | Zlecenie planowane | ZlPlan | Symulacja zlecenia – symulacja umożliwia sprawdzenie, w jaki sposób zmiany danych początkowych (zlecenie sprzedaży, dane podstawowe) wpływają na zlecenie produkcyjne. |
Production order | PrdOrd | Zlecenie produkcyjne | ZlProd | Zlecenie produkcyjne |
Confirmation | Cfrmtn | Potwierdzenie | Potw. | Dokumentuje stan przetwarzania zamówienia. SAP rozróżnia potwierdzenia częściowe i końcowe. |
Process order | PrcOrd | Zlecenie procesowe | ZlProc | Zlecenie procesowe |
Maintenance order | PMOrdr | Zlecenie PM | ZlecPM | Zlecenie serwisowe |
Network order | NtwOrd | Zlecenie sieciowe | ZlecSc | Zlecenie sieciowe |
A oto reszta elementów MRP, z którą możecie się spotkać (dla każdego elementu MRP istnieje szczegółowy opis w pomocy dostępnej z poziomu SAP GUI. Wystarczy kliknąć w obszar transakcji MD04, w którym wyświetlane są te elementy, następnie wcisnąć przycisk F4):
Opis | Skrót |
Rezerwacje zależne | RezZl |
Zgłoszenie zapotrzebowania | ZgłZap |
Zapotrzebowanie dostarczenia materiału | Zap.PW |
Linia harmonogramu pozycji zamówienia | Zamów. |
Planowanie zapotrzebowania brutto | —–> |
Data wygaśnięcia ważności | —–> |
Koniec horyzontu ustalenia planu | —–> |
Harmonogram produkcji | WywPr |
Awizo dostawy | AwizoZ |
Linia harm. umowy term. | LinHar |
Harmonogram dostaw terminowych | UT-HDT |
Rezerwacja | RezMat |
Produkcja bezpośrednia | —–> |
Planowane zapotrzebowanie niezależne | ZapPW |
Zapotrzebowanie prognozowane | Progn |
Pozycja zwrotów | ZwrZl |
Zapotrzebowanie MRP (dotyczące przemysłu samochod.) | MRP |
Zapotrzebowania zależne | ZapZal |
Symulacja zapotrzeb. zależnych | ZapSym |
Zapotrzebowania łączne | ŁącZap |
Zapotrzebowanie przeniesienia WM | ZapTr |
Zlecenie do kontraktu dla zlecenia przeniesienia zap | ZlDoKo |
Zlecenie do kontraktu dla zgłoszenia przeniesienia z | ZlZgZa |
Zapotrzebowanie przeniesienia dla zlecenia symulacji | RezTrp |
Zlec.do kontraktu dla zlec.przenies. – umowa termina | ZlUmTe |
Nieplanowane zapotrzebowania | NplZap |
Rezerwacja w innym zakładzie | RezPrz |
Rezerwacja przesunięcia magazynowego | RezPrz |
Zapytanie ofertowe | ZapOf |
Oferta | DosZdP |
Umowa terminarzowa SD | UmTerm |
SD-Umowa terminarzowa; zewnętrzny przedstawiciel | UmwTrm |
Kontrakt | Kontr. |
Dostawa bezpłatna | DosBez |
Dostawa | Dost. |
Planowanie wst. | —–> |
Dostawa zwrotna (kontrola dostępności) | Zwroty |
Zewnętrzne zlecenie klienta | ZapKl |
Niesprawdzona dostawa | DostN |
Wydanie materiałów | WydMat |
Przyjęcie materiałów | PrzMat |
Koniec horyzontu uzupełnienia zapasu | —–> |
Ale przejdźmy teraz przez pytań zadawanych przez pracowników innych działów.
3. Czy to rotuje? Wartości zużycia
Bardzo ciekawą funkcjonalnością jest również przycisk rozwinięcia szczegółów nagłówka materiału , po którego kliknięciu otwiera się dosyć ciekawy pakiet informacji. Można przejrzeć sobie ilości zużycia z obecnego roku, lub ubiegłych lat (1) a po wybraniu „pętli krokowej” (2) system wyświetli dane dla każdego miesiąca osobno. Z poziomu nagłówka, można przejrzeć praktycznie większość danych podstawowych materiału oraz wartości prognoz itd.
Oczywiście niektóre zakładki mogą się różnić dla różnych materaiłów, dlatego, że ilość zakładek zależy od rodzaju MRP do jakiego przypisany jest materiał. Proszę zwrócić uwagę na poniższy obrazek. Ilość zakładek naprawdę jest spora. Sekwencję ekranów pojawiających się w transakcji MD04 definiowana jest z poziomu przewodnika konfiguracji z przez konsultanta/administratora systemu. W przykładzie widać, iż materiał jest przypisany do rodzaju MRP „ZP”.
Jeśli zajrzymy do przewodnika konfiguracji (SRPO) do ścieżki wskazanej niżej, możemy podejrzeć jaką sekwencję ekranów ma zdefiniowany ten rodzaj MRP.
W szczegółach rodzaju MRP „ZP” widać, ze kolejność ekranów dla rozszerzonego nagłówka przypisana jest do sekwencji Z02.
A teraz sprawdźmy jakie ekrany przypisane są do tej sekwencji. Można to sprawdzić poprzez przejście do menu, jak na obrazku niżej:
Po zajrzeniu w głąb transakcji widać, że dla sekwencji „Z02″zdefiniowano 17 ekranów.
Oczywiście niektóre ekrany nie są dostępne w standardzie, ale można je dosyć fatwo zaimplementować za pomocą rozszerzeń (dodatków) dostarczonych przez producenta SAP. W pierwszym obrazku tej sekcji widać kolumnę „totals”, która jest efektem takiego dodatku (pokazuje ona wartości zużycia materiału w latach: bieżący rok, poprzedni itd.). Lista dostępnych dodatków dla MD04 oraz dla MRP znajdziesz w ostatniej sekcji wpisu.
4. Ile mamy tego na magazynie?
Po kliknięciu w przycisk lupy (1) w pierwszej dostępnym wierszu transakcji wyświetli się dodatkowe okno z informacją ile obecnie zapasu znajduje się w nieograniczonym wykorzystaniu a ile w kontroli jakości, zablokowanych, zapasów w drodze itd., itp. Mało tego, z poziomu tej transakcji można przejść do kolejnej, odpowiedzialnej za wyświetlenie zapasów na zakładzie – czyli MMBE (2).
5. Kto jest dostawcą materiału?
Tutaj również nie trzeba wychodzić poza zakres transakcji MD04, ponieważ w standardzie dostępna jest opcja aktywująca widok dodatkowych kolumn z numerem oraz opisem dostawcy dla wyświetlanego materiału. Wystarczy kliknąć lub . Przyciskiem tym można aktywować lub dezaktywować kolumny z dostawcą.
Kiedy to przyjedzie? Na kiedy będzie dostępne? Informacje taką można uzyskać poprzez zwyczajne zerknięcie w kolumnę data. System wyświetla domyślnie, albo datę dostępności, albo datę dostawy na podstawie danych z zamówienia. Zmiany sposobu wyświetlania daty można zmienić za pomocą przycisku: . Oczywiście i tutaj dostępne są rozszerzenia do transakcji (user exit’y oraz BADI), które po zaimplementowaniu pozwalają dodać kolejne kolumny do transakcji, np. kolumny z nazwą klienta, trasą itd. Naprawdę po delikatnym rozszerzeniu transakcja MD04 może okazać się niezłym kombajnem zastępującym szereg innych transakcji (wszystko w jednym).
6. Dlaczego to nie przyjechało?
Odpowiedź na takie pytania można znaleźć w kolumnie „wyjątek”. W kolumnie tej wyświetlone są wszelkie wyjątki i nietypowe sytuacje w planowaniu potrzeb materiałowych (MRP). Każdy wyjątek posiada swój własny numer identyfikujący. Numer ten jest wyświetlany dla zleceń planowanych, zleceń produkcyjnych, zgłoszeń zapotrzebowania i zamówień. Mogą wystąpić gdy na przykład poziom zapasu bezpieczeństwa został przekroczony lub gdy data rozpoczęcia przepada w przeszłości, lub tak jak na poniższym przykładzie gdy proces zamówienia zostaje przesunięty do przodu (dlatego, że data zapotrzebowania przypada po dacie zakończenia zamówienia). Opis wyjątku możesz znaleźć poprzez postawienie kursora na polu wyjątku i wciśnięcie przycisku F4.
Lub poprzez dwukrotne kliknięcie w wyjątek.
Jeśli nie masz ochoty klikać, możesz skorzystać ze ściągi znajdującej się w następnej sekcji tego wpisu 🙂
7. Kody wyjątków MRP – ściąga.
W interpretacji kodów wyjątków MRP pomoże Tobie również poniższa lista.
Kod wyjątku | Opis |
1 | Planowane od nowa |
2 | Nowe/data otwarcia w przeszłości |
3 | Nowe/data rozpoczęcia w przeszłości |
4 | Nowe/data zakończenia w przeszłości |
5 | Termin otwarcia w przeszłości |
6 | Termin rozpoczęcia w przeszłości |
7 | Termin zakończenia w przeszłości |
10 | Przesunięcie procesu do przodu |
15 | Odroczenie procesu |
20 | Stornowanie operacji |
25 | Nadwyżka pokrycia zapasów |
26 | Nadwyżka w segmencie indywidualnym |
30 | Terminowe planowanie operacji |
40 | Plan produkcji nie zapewnia pokrycia |
42 | Propozycja zamówienia zmieniona |
44 | Propozycja zlecenia ponownie rozwinięta |
46 | Propozycja zlecenia zmienionia ręcznie |
50 | SpM nie istnieje |
52 | SpM nie została wybrana |
53 | Bez rozwinięcia SpM z pow. brak. konfig. |
55 | Zespół fikcyjny nie został rozwinięty |
56 | Niedobór w horyzoncie ustalenia planu |
57 | Częściowa zmiana na podst. sterow.wycof. |
58 | Niepokryte zapotrz. po dacie wypływu |
59 | Dostęp po dacie wycofania |
61 | Oprac. harmon.: niezgodna konfiguracja |
62 | Oprac. harm.: niezgodne dane podstawowe |
63 | Rozpocz.produk.przed bazow.term.rozpocz. |
64 | Koniec produkcji po bazow.term.zakończ. |
69 | Składniki rekursywne dozwolone |
70 | Maks. il. zlec. do kontrak. przekroczona |
80 | Odniesienie do promocji handlowej |
82 | Pozycja jest zablokowana |
96 | Zapas osiągnął stan poniżej zapasu bezp. |
98 | Zaniechanie MRP |
8. Edycja i wyświetlanie dokumentów
Jeśli natomiast pojawi się potrzeba przejrzenia zamówienia lub zgłoszenia zapotrzebowania to wcale nie musisz kopiować jego numeru i przechodzić do kolejnej transakcji. Wystarczy kliknąć w lupę wybranej pozycji. System z poziomu transakcji MD04 pozwala wyświetlanie lub zmianę elementu a także na akceptację zgłoszenie zapotrzebowania (3), lub jego konwersje na zamówienie (1) a nawet wyświetlenie wartości cech dla materiału konfigurowalnego (2).
9. Do jakiego zlecenia materiał został zamówiony?
Za pomocą tego przycisku można natomiast wyświetlić wszystkie zapotrzebowania źródłowe:
Jeśli wyświetlany materiał jest komponentem zlecenia produkcyjnego to z jego poziomu bez problemu można wyświetlić źródło pochodzenia jego rezerwacji. To znaczy, ze po wciśnięciu opcji „nawigacja do źródła” (2), system przełączy do listy z zapotrzebowaniami dla wyrobu gotowego, dla którego został zamówiony ów komponent.
10. Jak wyglądają dane podstawowe materiału?
Z poziomu transakcji można również wyświetlić a nawet zmienić dane podstawowe aktualnie wyświetlanego materiału. System pokieruje do transakcji MM02 lub MM03.
11. Personalizacja transakcji
Każdy inaczej czyta transakcję MD04, ponieważ to w jaki sposób są wyświetlane daty zależy również od spersonalizowanych ustawień transakcji. Jest różnica pomiędzy datą przyjęcia materiału a datą dostępności. To jakie daty ma wyświetlać transakcja można ustawić po przejściu w menu ustawień. W oknie ustawień można zdefiniować czy transakcja powinna grupować zapotrzebowania. W zakładce filtry można zdefiniować filtrację opisaną na początku artykułu, z tym, że tutaj możemy to ustawić na stałe.
W zakładce terminy natomiast można ustawić, czy transakcja ma wyświetlać daty przyjęcia materiałów, czy może daty dostępności, a także określić czy czas bezpieczeństwa powinien być uwzględniany przy obliczaniu daty zapotrzebowań. Ostatnia zakładka natomiast służy do zdefiniowania wyświetlanych jednostek miary oraz do przypisania reguły kontroli dla kontroli dostępności. Wybrać można również profil nawigacji, odpowiedzialny za sposób wyświetlania transakcji MD04. Do wyboru mamy tutaj profile zdefiniowane w standardzie przez SAP jak i te skonfigurowane na własne potrzeby. Profile definiowane są w przewodniku konfiguracji SPRO przez administratora systemu.
Oprócz ulubionych transakcji zdefiniowanych na stałe w profilach nawigacji, każdy użytkownik może opracować swoje własne skróty wywołujące transakcję i to bez potrzeby dostępu do SPRO. Wystarczy skorzystać z menu: Otoczenie->Ulubione->Opracowanie
12. Rozszerzenia o dodatkowe funkcjonalności
Oczywiście transakcję MD04 jak i inne elementy MRP można rozwijać przez rozszerzenia (BADI, user exity). Pełną listę dostępnych BADI znaleźć można w przewodniku konfiguracji, podążając ze menu: Produkcja->Planowanie Potrzeb Materiałowych (MRP)->Business Add-Ins dla MRP. W aplikacji pomocy SAP dostępne są szczegółowe opisy dla każdego z dodatku, a także metoda ich implementacji.
A o to cała lista:
General requirements planning | |
Subcontracting logic | BAdI MD_SUBCONT_LOGIC |
Importing MRP data | BAdI MD_CHANGE_MRP_DATA |
Requirements scheduling of stock transfers | BAdI MD_STOCK_TRANSFER |
User-defined MRP elements in MRP/LTP | BAdI MD_ADD_ELEMENTS |
Flexible planned independent requirement consumption/reduction | BAdI MD_PIR_FLEX_CONS |
Change to planning parameters | BAdI MD_MRP_PARAMETERS |
Changing calendar for the days’ supply calculation | BAdI MD_CHANGE_CALENDAR |
Requirements planning planning evaluation (PP-MRP-BD) | |
Updating MRP list | BAdI MD_MRP_LIST |
Changing display in MD04/MD05 | BAdI MD_DISPLAY_ELEMENT |
Planning monitor | BAdI MD_PLANNING_RESULT |
Additional columns in the material overview | BAdI MD_ADD_COL_OVERVIEW |
Additional columns in the evaluation of requirements planning | BAdI MD_ADD_COL_EZPS |
Export of order tree | BAdI MD_EXPORT_TREE (enhancement spot MD_ORDER REPORT) |
Determining customer-specific grouping | BAdI MD_CREATE_GROUPING |
Selection tab page additional selection on initial screen of collective displays | BAdI MD_EXCLUDE_MATERIAL |
Material-specific range-of-coverage limit values for traffic light status | BAdI MD_SET_TRAFFIC_LIGHTS_DS |
Extraction of planning data | BAdI MD_SR_LIST_EXTRACT |
Requirements planning procurement proposal (PP-MRP-PP) | |
Changing purchase requisitions | BAdI MD_PURREQ_CHANGE |
Updating purchase requisitions | BAdI MD_PURREQ_POST |
Changing planned orders | BAdI MD_PLDORD_CHANGE |
Updating planned orders | BAdI MD_PLDORD_POST |
Source determination in MRP | BAdI MD_MODIFY_SOURCE |
Determining the production version in MRP | BAdI MD_MODIFY_PRODVERS |
Reacting to time stamp problems | BAdI MD_PLDORD_TIME_STAMP |
Scheduling planned orders | BAdI MD_PLDORD_SCHEDULING |
Deactivating release strategy for MRP Preqs | BAdI MD_PURREQ_REL_STRAT |
Deactivating compulsory BOM explosion in CIF | BAdI MD_PLDORD_BOMEX_CIF |
Requirements planning planning execution (PP-MRP-PR) | |
Packet size in parallel planning runs in requirements planning | BAdI MD_MRP_RUN_PARALLEL |
Deactivation of changeability of MRP elements | BAdI MD_INTERACT_PLANNING |
Long-term planning / simulation (PP-MP-LTP) | |
Additional parameters in the planning scenario | BAdI MD_PLANNING_SCENARIO |
Order report (PP-MRP-PE) | |
Export Order Tree | BAdI MD_EXPORT_TREE (Enhancement spot MD_ORDER_REPORT) |
Mam nadzieję, że wpis ten ułatwi życie początkującym użytkownikom i nie tylko. Być może stwierdzicie, że jest on za długi, ale uwierzcie mi – można napisać książkę o transakcji MD04 i encyklopedię na temat MRP. Jak zauważyliście transakcja ta może być podstawowym narzędziem dla użytkowników z wielu działów, powiedziałbym nawet, że kwalifikuje się do ustawienia jako transakcja startowa. Poświęć chwilę, może dzień na zgłębienie się w jej wszystkie elementy, a na pewno tego nie pożałujesz. Miłej pracy! I do następnego razu! 🙂
Dzień dobry,
mam pytanko – czy można zablokować otwarte zlecenia zamówień po produkcie np. blokadą dostawy.
Przykład: Mam listę klientów którzy zakupili pralki i odkurzacze. Wszystkie zlecenia otwarte z pralkami chce zablokować BLOKADĄ DOSTAWY, obecnie muszę wejść w każde zamówienie i taką blokadę nałożyć 🙁 Czy można zrobić to w sposób masowy?
Z góry dziękuję
Dzień dobry, dziękuje bardzo za komentarz. Mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem i że chodzi Panu o dokument zlecenia sprzedaży. Jeśli tak to proszę spróbować transakcję MASS i gdzie można nałożyć dostawę na poziomie nagłówka zlecenia.
Proszę spróbować wybrać obiekt BUS2032 we wspomnianej transakcji a później w zakładce pola znaleźć pole: MASSSDHEAD_S-LIFSK. Po przejściu dalej wyświetli się okno w którym wprowadzić można numery dokumentów sprzedaży i na tych dokumentach przeprowadzić masową zmianę.
Jeśli to pomoże to proszę o info zwrotne jeśli to nie problem 😉
Pozdrawiam
Marek
Dziękuję za odpowiedź – jednak niestety nie mam uprawnień do tej transakcji :(( Buuuu
No dobrze, to mam jeszcze takie pytanie – oczywiście będę wdzięczny za odpowiedź, jeżeli nie to również zrozumiem 🙂
Chciałbym wygenerować raport oborotowy po grupach produktowych z podziałem na miesiace -> korzystam z opcji KE30 -> PRODTH
i tutaj temat się komplikuje 🙁 Każdy miesiąc muszę generować oddzielnie – następnie je „sklejać”
Ponieważ jak wybiorę zakres dat np. 2021 i 1-12 – to system je sumuje i nie jestem w stanie podać szefowi danych za poszczególne miesiace.
Czy tu jest jakiś sposób?
Nie ma za co 😉 Ja dziękuje za komentarz! Niestety nie mam zielonego pojęcia, jak pomóc bo nie mam żadnego doświadczenia w tym zakresie. Nigdy nawet nie byłem w transakcji KE30, jednakże jestem w 100% pewny, że wspomniany raport korzysta po prostu z formularza, który ktoś zaprojektował. Zmieniać formularze można w transakcji KE34. Może warto by się zwrócić do działu wsparcia, albo autora tych raportów.
Znalazłem kilka raportów uzyskanych z transakcji KE30, które bez problemu rozdzielają okresy, jak na przykład tutaj: https://answers.sap.com/questions/12383956/in-sap-ke30-report-actual-period-and-actual-ytd-no.html
Przepraszam za taką odpowiedź 🙁 Proponowałbym zgłosić się do autora raportu z prośbą o lekką modernizację, która spełni Pana potrzeby 😉
Pozdrawiam
Marek
W końcu znalazłam to czego szukałam.
Dzień dobry,
Świetny artykuł. Przy aktualnych problemach z dostawami, można spędzić na nim cały dzień.
Mam pytanie: czy na podstawie tego raportu (a może innego?) da się sprawdzić maksymalny i średni czas realizacji dostaw?
Dzień dobry,
Bardzo dziękuje za komentarz i przepraszam za późną odpowiedź 🙁 Cieszę się, ze artykuł przypadł do gustu 😉 Nie wydaje mi się, żeby można sprawdzić max i min. czas realizacji dostaw w MD04. W takim celu skorzystałbym z transakcji ME2M aby przeanalizować zamówienia na wybrane materiały lub według dostawcy albo z transakcji MCE7 (analiza materiałów w której można uzyskać czasy dostaw).
Pozdrawiam
Marek